Ważne zmiany w biegach narciarskich. Będzie sprawiedliwiej?

fot. M. Rudzińska

Pierwszego dnia czerwca bieżącego roku Rada Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS) odbyła w formie zdalnej spotkanie, podczas którego pochylono się między innymi nad kwestiami dotyczącymi rywalizacji w biegach narciarskich. Efektem obrad było zatwierdzenie ważnych i przełomowych dla tej dyscypliny sportu zmian.

fot. M. Rudzińska

Odroczony zakaz

Jak pisaliśmy jakiś czas temu, jednym z priorytetowych wyzwań stojących przed Międzynarodową Federacją Narciarską jest zmniejszenie dysproporcji dotyczących możliwości smarowania nart, jakie występują między krajami uznawanymi powszechnie za potęgi narciarstwa biegowego, a nacjami posiadającymi pod tym względem mniej bogate tradycje. W związku z tym od pewnego czasu coraz głośniej podnosi się kwestię wprowadzenia zakazu stosowania fluoru. Podczas wtorkowego posiedzenia o kolejny rok zdecydowano się odroczyć ewentualne restrykcje dotyczące tej materii. Wszystkiemu winna jest pandemia, przez którą w minionym sezonie nie można było przeprowadzić kompleksowych testów działania maszyny Flourine Tracker. Urządzenie to – jak zakłada się – winno natychmiast wykrywać obecność smaru z fluorem na nartach.

Zmiany w team sprintach

Kolejnym efektem czerwcowych obrad jest podjęcie decyzji dotyczącej zmiany zasad kwalifikacji do finałowej rywalizacji w sprintach drużynowych. Do tej pory w konkurencji tej z dwóch półfinałów bezpośredni awans do finału miały zapewnione po dwie pierwsze drużyny, zaś pozostałe sześć ekip nazywano „szczęśliwymi przegranymi”. Zgodnie z nowymi zasadami, do finałowego starcia awansują teraz nie po dwa, a po cztery zespoły z każdego półfinału. Brakującą dziesiątkę uzupełnić zaś mają dwie ekipy „lucky loserów”

Ograniczenie podróży

Trwająca pandemia koronawirusa wymusiła na decydentach federacji sportów zimowych podjęcie działań, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa uczestników poszczególnych zawodów. Jednym z rezultatów ostatniego posiedzenia jest zatwierdzenie pomysłu wprowadzenia – podzielonego na pięć bloków – kalendarza, którego kształt miałby realnie wpłynąć na ograniczenie liczby podróży w trakcie sezonu. Więcej szczegółów odnośnie tego tematu ma zostać podane do wiadomości w późniejszym terminie.

Źródło: fis-ski.com